fbpx

Treningstimer i banken

Koronaviruset satte i vinter en bråstopper for våre verdiambassadørers sesongplanlegging. Vi har spurt noen av dem hvordan dette har påvirket motivasjonen og treningsopplegget, og hva som nå blir deres neste store mål.

Syklist som stuper framover etter at framhjulet støter mot en stein.
Foto: Adobe Stock

Idrett uten alkohol fikk sitt første møte med covid-19-pandemien da Holmenkollen Skifest ble avlyst i mars. Det var leit å måtte innse at ressursene vi hadde lagt inn i vår planlagte rusfrie sone var fånyttes, og vi hadde stor medfølelse med verdiambassadørene Silje Opseth, Magni Smedås og Torbjørn Næsvold som måtte gjennomføre rennene sine uten publikum. Men vi ante ikke at vi sto foran en pandemi som skulle få så enorme konsekvenser.

At idrettsarrangement blir avlyst eller utsatt, kan nok veldig mange leve fint med. Det blir en bagatell i den store sammenhengen, og med tanke på hvor heldig stilt vi er i Norge, kan vi ty til karakteristikken «i-landsproblem». Like fullt er den organiserte idretten viktig for både fysisk og mental helse, den aktiviserer 1,9 millioner barn, unge og voksne, den lønner 4500 årsverk, og mange legger ned utallige treningstimer for å kunne prestere best mulig når det gjelder som mest. Blant dem finner vi verdiambassadørene våre, og flere av dem har toppidretten som levebrød.

Her forteller de selv hvordan de håndterer den nye treningshverdagen, og de kommer med sine beste treningstips for andre som har fått satt konkurransesesongen sin på vent.

  1. Hva er de viktigste konkurransene du går glipp av i år?
  2. Hvordan holder du motivasjonen oppe?
  3. Hvilke endringer har du måttet gjøre i treningsopplegget ditt?
  4. Har du en favorittkoronaøkt som våre lesere kan ta utgangspunkt i?
  5. Hva blir nå ditt neste store mål?
Foto: Privat

Silje Opseth, skihopper

  1. Forhåpentligvis ingen. De viktigste konkurransene våre går jo på vinterstid, og selv om det er vanskelig å si hvordan sesongen blir med tanke på korona, håper jeg at vi får gjennomført en normal sesong konkurransemessig. Det kan skje at vi mister noen sommerkonkurranser, men disse er i mine øyne mindre viktige og det skal jeg kunne klare å leve greit med.
  2. Jeg fokuserer på målene jeg har satt meg for vinteren og vet at innsatsen jeg legger ned hver dag vil bidra til at jeg er best mulig forberedt den dagen vi får konkurrere igjen. Å trene helt alene over tid, slik jeg har gjort de siste to månedene etter at utbruddet kom, fører iblant til noen litt tyngre dager motivasjonsmessig. Der har jeg vært heldig med timingen til koronaviruset, for det har gitt meg mulighet til å trene litt annerledes og gjennomføre trening som gir energipåfyll og variasjon sammenliknet med treningen vi vanligvis fyller ukene våre med.
  3. Jeg har brukt litt tid på å trene alternativt, lystbetont og på en måte som har gitt meg mye i form av energipåfyll. I tillegg har jeg vært heldig som har klart å skaffe meg det jeg har trengt av utstyr til å gjennomføre den normale, dagligdagse treninga, og har derfor ikke behøvd å endre alt for mye i treningsopplegget.  
  4. Absolutt! Anbefaler alle å bruke nærområdet sitt til å trimme litt. Orientering/turorientering er en super måte å både holde seg i form og få seg litt frisk luft på. Selv har jeg brukt dette litt i koronatiden, og det er tipptopp på alle måter. Det kan til og med virke skadeforebyggende å løpe litt i ulendt terreng. Kan også anbefale alle å slenge seg med på programmene til «Hele Norge trener» på TV2 kl. 13 på hverdagene. Dette er supergod og effektiv helkroppstrening for folk flest. Og om du vil se meg slite skikkelig, kan du jo prøve deg på økta fra episode 20!
  5. VM i Oberstdorf 2021!
Foto: Privat

Toralv Opsal, tikjempar

  1. Den viktigaste konkurransen eg går glipp av i år, er EM i Paris. Dette har vert eit hovudmål lenge og det er sårt å sjå den ryke. 
  2. For meg er det å kunne bruke kroppen aktivt og trene friidrett ei stor glede i seg sjølv. Situasjonen er lik for alle og det er lite vi kan gjere med den. For meg gjeld det å flytte fokuset litt lengre fram i tid og søke motivasjon frå neste års konkurransar og meisterskap. 
  3. Eg har skrudd tida tilbake ca. 8 år, ei tid der vi på Sunnmøre trente utandørs året rundt. Prøvd å legge vekk litt friidrettsspesifikk trening, konsentrert meg meir om å bygge ressursar og fokusert på å betre kondisjon, spenst og styrke. Eg har teke i bruk grusvegar og tribuneanlegg, samt rydda meg ein liten gymsal i snikkarbua til pappa.
  4. Mi favorittkoronaøkt må vere bakkeløp. Den har eg kjørt heime på gardstunet kvar veke. 15 x 100 m slak motbakke (5 løp i 3 seriar). Pause 90–120 sek (gange tilbake) og seriepause 4–5 min. Åpne første serien kontrollert med gradvis auke i tempoet, så er det lov å trykke på og kjenne litt syre siste tre løpa. 
  5. Mitt neste store mål blir då EM i München 2022. Så er det det kanskje lov å håpe på OL i Tokyo 2021?
Foto: Privat

Anniken Karlsen, skiorientering

  1. Jeg gikk dessverre glipp av student-VM i skiorientering, som var sesongens store mål.
  2. Holder motivasjonen oppe ved å kunne ha flere ting å fokusere på. For min del er jeg inne i en tøff eksamensperiode og da blir treningen en fin avkobling fra all lesingen. Så blir jeg alltid i godt humør av å komme meg ut, og da starter alltid dagen bra med en morgentur!
  3. Siden treningssentrene er stengt, har jeg måttet endre litt i styrketreningen. Trener mer spesifikk styrketrening på rulleski i stedet for maksstyrke på senteret. Det er mange måter å trene de samme muskelgruppene på!
  4. De siste ukene har det vært intervaller: 7 x 4 min med pause 3 minutter. Da får man tatt i ordentlig siden man får lang pause etterpå. Kan gjennomføres både som løping og på rulleski.
  5. Neste store mål er Universiaden i Sveits (student-OL) i begynnelsen av 2021. I tillegg er det et VM i Estland en måned senere som det frister veldig å være med på.
Foto: Privat

Sigurd Tveit, 400 og 800 meter

  1. I år mister jeg NM og Bislett Games.
  2. Situasjonen lar meg fokusere mer på trening og skole, noe som gjør at jeg kan utføre øktene bedre enn før, og øve mer til eksamen. Får også mer tid til familie og kjæreste.
  3. På grunn av at øvelser fra 800 m og oppover ikke kan bli arrangert, har jeg utvidet grunntreningsperioden. Som student får jeg en fleksibel hverdag når all undervisning legges digitalt, som igjen gjør at jeg kan optimalisere treningen enda bedre enn før! Ellers har jeg måttet flytte den planlagte treningsleiren i Portugal hjem til Kristiansand, noe som egentlig er blitt ganske greit. Alltid god mat på restaurant Mamma! 🙂
  4. Jeg vil anbefale å løpe mellom 10 til 20 400-metere på bane, ut ifra eget utgangspunkt. Pausen kan ligge på 45 til 60 sekunder. Man kan løpe den som en terskeløkt, eller trøkke til litt hardere. Lurt å begynne kontrollert og øke etterhvert. 
  5. Neste store mål blir U23 EM i Bergen, som var planlagt 2021, og NM på hjemmebane i Kristiansand, som også var planlagt i 2021.
Foto: Privat

Torbjørn Næsvold, kombinert

  1. Foreløpig er ikke vinteridrettene veldig berørt når det kommer til avlysninger, men det er jo mye som tyder på at internasjonale konkurranser før jul er rimelig usikre.
  2. Motivasjonen holder jeg oppe gjennom å teste ut ulike ideer rundt treningsopplegg som jeg har diskutert med treneren min gjennom vinteren.
  3. Treningsopplegget ser stort sett likt ut. Jeg har bygget meg et eget stativ for knebøy på verandaen som kan sies å være eneste tilpasning.
  4. Anbefaler alle å bli med i IUA-virtuellen som et konkurransealternativ! Jeg har også brukt Strava-segmenter for å holde trykket oppe på intervaller etter sesongslutt. Velg deg ut 1–4 segmenter avhengig av lengde og gi gass!
  5. Mitt neste store mål er VM i Oberstdorf i månedsskiftet februar/mars 2021, i første omgang betyr det å kvalifisere seg for å være med. Med fire utøvere blant topp seks i verdenscupen sammenlagt for kombinertlandslaget forrige sesong, vil det være store muligheter dersom man klarer å kvalifisere seg.
Foto: Privat

Henrik Einangshaug, langrenn og rulleski

  1. Forrige sesong (fra 1. mai 2019 til 30. april 2020) hadde jeg rulleski-VM i august som hovedmål, og fikk dermed gjennomført sesongens hovedmål. Hadde på vinteren sett veldig frem til både junior- og senior-NM i langrenn, men begge disse ble avlyst. 
  2. Det å holde motivasjonen oppe har gått veldig greit for min egen del. Var selvsagt litt spesielt den første uken, men jeg vente meg raskt til situasjonen. Ble tidlig klar på det at jeg skulle starte arbeidet frem mot neste sesong med en gang, og er derfor godt i gang med oppkjøringen nå. 
  3. Det er blitt veldig mange treningstimer alene, og jeg har heller ikke kunnet matche meg mot andre på hardøkter. Har heller ikke kunnet trent på treningssenter, men jeg har gradvis taklet dette bedre og gjort det beste ut av situasjonen. Jeg økte samtidig også treningsmengden en god del i mars og april sammenlignet med hva som var tenkt, da det ikke ble noen konkurranser.
  4. Jeg har brukt de siste to månedene til å samle mange timer på ski, og det er derfor blitt en god del langturer på ski på tre timer og mer. Ellers er jeg blitt mer glad i å løpe hardøkter på bane, og synes 6 x 6 minutter i intensitetssone 3 til 4 med 2 minutters pause mellom dragene er en god hardøkt. Viktig å prøve å holde så jevn rundetid som mulig i 6 minutter, samtidig som du holder jevn fart på dragene, gjerne litt raskere på sistedraget. 
  5. Mitt neste store konkurransemål blir NM i Granåsen (Trondheim) i januar, hvor jeg håper å vise at jeg har tatt nye steg som skiløper. 
Foto: Privat

Marthe Katrine Myhre, langdistanseløp

  1. Jeg hadde store mål, og var veldig godt i gang med trening mot kvalifisering til EM i friidrett i Amsterdam og OL i Tokyo. Distansene jeg skulle løpe var halvmaraton og maraton. Dessverre ble det ikke muligheter for hverken kvalifikasjon eller at disse arrangementene går i 2020. 
  2. Jeg har aldri hatt motivasjonsproblemer. Jeg er utrolig glad i å trene og måle framgang på ulike standardøkter. Mitt mål er hele tiden strekke seg litt lenger for å bli bedre. Oppsøke dem som er bedre enn meg og gi alt for å bli like god. Motivasjonen min er hele tiden å se hvor god jeg kan bli. Sette meg tøffe mål underveis i treningsarbeidet og gi alt for å nå dem. Veien fram mot et mål er for meg en spennende reise. Det å se framgang, planlegge og evaluere er noe jeg alltid har hatt veldig stor interesse av. Det er kanskje derfor jeg trener to økter hver dag, 365 dager i året, uansett vær.
  3. Jeg måtte komme meg ut av maraton-hardkjøret og gå tilbake til grunntreningsfasen. Det vil si at jeg gikk litt ned på både mengde og kvalitet for å holde meg på den sikre siden med tanke på overskudd og skaderisiko, og for å være klar til å trene annerledes igjen straks vi får en dato for når vi kan konkurrere igjen. I en hardtreningsperiode ligger jeg hele tiden veldig på knivseggen når det gjelder totalbelastning, og derfor kan jeg ikke ligge der over lang tid. 
  4. Jeg er veldig glad i å opparbeide meg noen standardøkter som kan gjennomføres med jevne mellomrom for å måle framgang. Uten framgang på disse øktene over tid, er det kanskje lurt å se på hva du har trent for å justere deg inn litt. En slik økt kan være 10 x 1000 meter på et strekke du kan løpe flere ganger, eller testløp på 3000 meter/5000 meter på bane. Det er deg selv mot klokka hver gang. Resultatet på disse øktene er dønn ærlige. Det er det som gjør løping så artig og spennende. 
  5. Jeg håper jo at vi kan få løpe noen konkurranser til høsten. Målet er å sette personlige rekorder på distansene fra 5 km og opp til og med maraton. Om det blir i Norge eller utlandet, er litt uvisst. Hovedmålet er flyttet til 2021 og maraton i OL. Enda flere dager og uker å bli enda bedre på! Vi må se det positive i det meste. 
Foto: Privat

Lars Granberg, terrengsykling

  1. Jeg hadde planer om å kjøre fire til seks UCI World Series-ritt (verdenscup) rundt om i Europa i vår og sommer, og med det kvalifisere meg til årets VM i oktober. Her er alle ritt naturlig nok blitt avlyst, og selv om de hadde blitt flyttet til sensommeren ville det nok blitt vanskelig å få det til rent praktisk mtp. restriksjoner på utenlandsreiser, karantenetid osv. Sånn det er per nå vil man jo måtte reise ned to uker før start pga. karantene, så blir det ny karantene når man kommer hjem. Med andre ord er det nokså vanskelig å få til i praksis. Det kunne vært aktuelt i forbindelse med et VM, da man ofte reiser dit i god tid på forhånd uansett, men slik det ser ut i dag er det vel lite trolig at det blir kommer til å bli arrangert.
  2. Her må jeg være ærlig og si at det er tidvis utfordrende. Det er konkurransene som trigger meg til å grave dypt på trening for å finne det lille ekstra som kan gi toppform. Men det hjelper å avtale trening med andre, samt sette seg mål om f.eks. å klare ny pers i bestemte bakker eller strekninger. Det har gått bra til nå og jeg har holdt kroppen godt i gang slik at grunnformen er god. 
  3. Jeg gikk tilbake til vanlig grunntrening. Mengdetrening med mye rolig intensitet, og hardøkter til oppunder terskelfart. M.a.o. trening som syklister typisk gjennomfører fra november til februar. Gis det klarsignal til at det blir konkurranser i juli og utover, går jeg over til trening med høyere intensitet for å være klar når startskuddet går! 
  4. Korona eller ikke: Dette er ei økt som er bra uansett tid! Prøv å finne en grus- eller asfaltbakke som har en morsom sti fra toppen og nedover. Så kan man kjøre gode intervalldrag oppover og dundre inn på sti med høy puls på toppen og bruke utforkjøringa som pause før neste drag. Da får man først trent kapasitet oppover, og så trent på å kjøre på sti nedover med høy puls og kanskje litt stive bein. Jeg har mange slike økter i Grefsenkollen i Oslo. 
  5. Ja, si det. Det blir jo i så fall kun konkurranser innenlands, og jeg har et håp om at det kan bli arrangert et NM. Det er planlagt til 11. juli foreløpig, og i skrivende stund vites det ikke om det kan gjennomføres eller ikke. Jeg krysser fingrene! Jeg kommer nok uansett til å være med på det meste som vil bli arrangert av terrengsykkelritt utover sommeren/høsten. 
Foto: Privat

Ezinne Okparaebo, 100 og 200 meter

  1. Jeg går glipp av OL og EM.
  2. Det er tøft, men alle treningene jeg legger ned er ikke bortkastet. Den er med på å bygge enda bedre grunnlag til neste år, samtidig som jeg får tid til å jobbe med andre områder på treningen jeg normalt ikke får prioritert. 
  3. Alt av opplegget mitt har jeg måttet endre. Det er blitt lite styrke på grunn av at treningsstudioet har vært stengt. 
  4. Trappetrening er en fin måte å beholde styrken og kondisjonen på:
    • 5 x trappehopp
    • 5 x trappeløp
    • To eller tre serier
  5. Neste store mål blir OL i 2021!

Comments are closed