fbpx

Hvit måned

Gode grunner til å ta en «hvit» måned

«Nytt år, nye muligheter!» Stadig flere starter det nye året med å redusere på alkoholbruken. Det er flere gode grunner til å ta en «hvit måned» i januar. Tipsene finner du her.

I Norge er det stadig flere som kutter ned på eller helt kutter ut alkoholen etter en nokså fuktig desember. Dette kan ha flere positive effekter og gi god gevinst. Vi gir deg noen av fordelene her.

1. Bedre vaner

Ved å ikke drikke i årets første måned blir man mer bevisst på eget alkoholbruk i forhold til når og hvorfor man velger å drikke. En «hvit måned» er en god mulighet til å reflektere over egne vaner.

2. Vektnedgang

Mange har nyttårsforsett om å gå ned i vekt. Da kan det være gledelig å vite at en «hvit måned» med stor sannsynlighet vil  gi vektreduksjon. Hvorfor? En flaske vin inneholder 500-600 kalorier.  En halvliter pils omlag 200 kalorier. Så her kan man spare kalorier, og etter hvert glede seg over å komme inn i kjolen man for lengst har hengt bort og bare har drømt om å komme inn.

3. Trening

Kanskje kjenner du at entusiasmen ikke er på topp dagen etter at du har drukket? Unnslipper du dagen-derpå-følelsen, er også sjansen større for at du faktisk trener.

Mange har nyttårsforsett om å trene mer. Hvis du er en av dem, er det spesielt lurt å tenke gjennom alkoholvanene. Dette gjelder ikke bare i en «hvit måned», men hele året. Svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne, høyere hvilepuls, dårligere balanse og koordinasjon er noen av de negative effekter man kan oppleve selv om alkoholen er ute av kroppen. Det gjør treningen mer krevende og mindre effektiv.

Lurer du på hvor mye fysisk aktivitet en gjennomsnittsperson må gjøre for å forbrenne alkohol? 2 glass vin tilsvarer 40 min rolig sykling eller 15 min aerobics og 1 halvliter pils tilsvarer 20 min jogging eller rask sykling.

4. Bedre søvn

Noen har en oppfatning av at alkohol gir bedre søvn, men alkohol kan virke motsatt inn på selve søvnkvaliteten. «Jeg tar meg litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden» er et vanlig utsagn, og innsovningen kommer kanskje raskere, men alkoholen påvirker det stadiet av søvnen som er viktig for at vi skal føle oss opplagt neste dag. Så selv om man tror man har hatt en god natt søvn, så våkner man uten å være helt uthvilt.

5. Bedre økonomi

Alkohol er dyrt. Hvis du er oppmerksom på kassalappen, vil du fort merke at det svir. Drikker du ute på by’n blir det enda dyrere. Med en «hvit måned» kan du bruke pengene du sparer på alkohol på andre ting eller noe hyggelig.

 6. Positive helseeffekter

Et lavere alkoholforbruk over tid har en rekke positive helseeffekter på lang sikt. Det dreier seg om lavere risiko for å utvikle kreft, hjerte- og karsykdommer, skader på en rekke indre organer m.m. Medisinsk forskning finner også stadig flere sammenhenger mellom alkoholbruk og alvorlige sykdommer som høyt blodtrykk, hjerneslag, demens og benskjørhet.

 

No Comments Yet

Comments are closed